Ruim 90 eerstejaars studenten van de HU opleiding Ondernemerschap & Retail Management starten het schooljaar met een bijzonder project. Samen met professionals uit de culturele sector, gemeente Amersfoort en Citymarketing gaan verkennen zij nieuwe samenwerkingen en publieksacties om de Amersfoortse cultuur sector breder op de kaart te zetten en oplossingen te vinden voor de corona uitdagingen.
Voor de studenten start het schooljaar maandag met een kennismaking met de opleiding en een briefing over het project. In de dagen daarna gaan zij in groepjes aan de slag voor onder meer Holland Opera, Bibliotheek Eemland, Theater de Lieve Vrouw, Poppodium Fluor, Mondriaan Huis, en Cultuurpodium Kosmik. Donderdag 3 september worden de concepten gepresenteerd voor een jury, waarna de drie beste plannen ’s avonds tijdens een speciale Stadsdialoog Cultuur worden gepresenteerd.
Het project sluit aan op de samenwerking tussen SDGHUB en de HU en is een voortvloeisel uit de door SDGHUB georganiseerde Stadsdialoog over Cultuur. Tijdens deze online talkshow werd duidelijk dat veel culturele instellingen worstelen met de impact van de corona crisis.
Hedzer Kooistra, Coordinator HU: “Elk jaar starten we het nieuwe opleidingsjaar met een kennismaking met de opleiding en de stad. In samenwerking met SDGHUB en de culturele sector hebben we een daar, ondanks de corona beperkingen, een mooie invulling aan kunnen geven. Een mix van online masterclasses, veldonderzoek en brainstorm sessies met vertegenwoordigers van diverse culturele instellingen en Gemeente Amersfoort geeft de studenten een goed beeld van de stad en het cultureel aanbod. We verwachten dat hun frisse blik en enthousiasme tot tal van mooie, inspirerende concepten leidt.